יחד נשפר את פני הלידה
לעולם אל תפקפקו שקבוצה קטנה של אנשים חושבים ומחוייבים יכולה לשנות את העולם, למעשה זו הדרך היחידה בה הדבר נעשה, מרגרט מיד, אנתרופולוגית



ארגון הגג ותנועות הנשים קוראים למאבק באלימות מילולית בחדרי לידה בישראל

מאמר ב'הארץ'  מתאר את הצעדים האחרונים במאבק למיגור התופעה. רותי קרני הורוביץ:, ראש ארגון הגג של מקצועות הליווי וההדרכה הסב-לידתיים בישראל מסרה כי הארגון רואה בחומרה רבה את התופעה ולא פחות את התייחסותו המזלזלת של משרד הבריאות לפרשה.

"לא ייתכן כי רופא מרדים יאמר לאישה כי היא שמנה מדי או ימתח ביקורת על האופן בו היא מתמודדת עם מכאוביה או שמיילדת תודיע ליולדת שאין לה סיכוי ללדת לידה טבעית 'כי כבר ראתה אלף כמוה' והיא לא תוכל לעמוד בכאבים. מעבר לאפקט ההשפלה וההחלשה, יש לאמירות אלו פוטנציאל הרסני להשפיע על מהלך הלידה, שהוא כידוע תלוי גורמי סביבה לא פחות מאשר תנאים פנימיים.

לדברי קרני הורוביץ הצורך בדולות נולד בין השאר בשל אטימות מצד מערכת שאינה רואה באמירות כאלו ואחרות מופעים של אלימות לכל דבר, מזלזלת בהשלכותיהן, ועוצמת עין מול תלונות בגינן ובכך מכשירה אותן למעשה כשיח לגיטימי בחדרי לידה. "דולה לעולם לא תעלה על דעתה למתוח ביקורת, לשפוט או להחליש יולדת בזמן הפגיע של לידה או בכל זמן אחר. כשמשרד הבריאות מסמן למערך היילוד הפועל ממילא בתת-תנאים של תקינה ושכר, שאין ממש בטענתן של אלפי יולדות בעניין, הוא מאותת לאנשיו להמשיך ולנהוג בדרך הפסולה של מתן דרור לחרצובות לשוניהם. לא פלא שתחת מסר זה האלימות המילולית עוד תגבר, שכן היא תשתמש שסתום לגיטימי לפריקת לחץ.

"נשים נושאות בנפשן צלקות עמוקות כתוצאה מלשונם השלוחה של אנשי הצוות אשר טיפלו בהן – צלקות שיש להן השלכות על בריאותן הרגשית והנפשית, על תחושת המסוגלות האימהית שלהן וכתוצאה על פני החברה. התחלה אלימה פוגעת לא רק באם אלא גם בתינוק, שמגיע אל זירת לידה קשה ומנוכרת, ועל המשפחה החדשה. במקום לעודד לשון נקיה וסטריליות היגדית בחדרי לידה, נופל משרד הבריאות לפח היקוש של האשמת היחיד ב'התפנקות', ותחת לשפר את ביצועי הצוותים הרפואיים – הוא מחליש אותם.

"בדיוק כמו הסטנדרט הירוד בשמירה על סניטציה והיגיינה בחדרי טיפולים וב'סימון' מתאשפזים המעירים על כך, מתקיים סטנדרט ירוד של היגיינת השיח. רופא שהיה אומר ליולדת אמריקאית שהיא מפונקת או שמנה או חלשה, היה מושעה לאלתר מעבודתו. בארץ, הכל פרוץ והרשות נתונה.

"אלימות היא אלימות היא אלימות. אלימות מילולית הננקטת כנגד אישה בלידה, אולי בזמן הרגיש ביותר בחייה, כשנפשה וגופה חשופים, עלולה להותיר בנפשה צלקות לא פחות מצליפת שוט, ואין להקל ראש בהשלכותיה ההרסניות וההחלטה לעבור על כך לסדר היום היא חמורה לא פחות.

"ארגון הגג העלה לאתר האינטרנט שלו טופס מפורט לדיווח על אלימות מילולית לחדרי לידה, וימשיך ויעלה טפסים לדיווח על הפרות נוספות של זכויות נשים המתרחשות לצערנו על בסיס יומי בחדרי לידה בישראל.

הארגון מעודד נשים להציף את הגורמים הרלוונטיים במשרד הבריאות בדיווחי תלונה והפרות על כל אירוע של אלימות מילולית או אחרת מצד אנשי צוות בחדר לידה. אולי זה ישבור את חומת השתיקה והאטימות מסביב לנושא.