יחד נשפר את פני הלידה
לעולם אל תפקפקו שקבוצה קטנה של אנשים חושבים ומחוייבים יכולה לשנות את העולם, למעשה זו הדרך היחידה בה הדבר נעשה, מרגרט מיד, אנתרופולוגית



ארגוני נשים ויולדות הפגינו מול משרד הבריאות, נגד חוזר לידות הבית. סרטוני ההפגנה בתחתית העמוד

כ-150 יולדות בית, תינוקות, בני זוג, ונציגי תנועות הנשים: 'נשים קוראות ללדת', ארגון הגג של מקצועות הליווי וההדרכה הסב-לידתיים וארגון מיילדות הבית בישראל 'אמה"י', הפגינו בשישי מול בנין משרד הבריאות בת"א בו התקיימה ישיבת המועצה הלאומית למיילדות, שאמורה לייעץ למשרד בעניין חוזר מנכ"ל העוסק בלידות הבית בישראל.  המפגינות נשאו שלטים בידיהן עם כתובות המצדדות בלידות בית כגון 'יש לי רחם, חסר לי גב', 'לידת בית מתוכננת טובה לכולם', 'צאו לי מהרחם, אני חוסכת לביטוח לאומי' ועוד שלטים בגנות החוזר החדש. ההפגנה אורגנה על ידי 'נשים קוראות ללדת' - תנועה חברתית הפועלת למען חופש בחירה בלידה בישראל.

כזכור חשף עיתון הארץ לפני מספר חודשים את טיוטת החוזר החדש שהחמירה מאד את הקריטריונים ללידת בית וצמצמה מאד את מרחב הפעולה של המיילדות. בעקבות ההד התקשורתי הרחב, עיכב משרד הבריאות הליכים שנועדו לאישור הטיוטה.

רותי קרני הורוביץ, ממנהיגות 'נשים קוראות ללדת', וראש ארגון הגג של מקצועות הליווי וההדרכה הסב-לידתיים בישראל, אמרה בהפגנה: "אנו מוחות על חוסר האחריות המקצועית של משרד הבריאות בהמלצתו חסרת הבסיס על לידות בית חולים כבטוחות יותר מלידות בית. שנה אחרי שנה מוכיחים המחקרים כי לידות בית לפי סטנדרטים מקובלים הן בטוחות לפחות כמו לידה בבית חולים ובריאות הרבה יותר. אם משרד הבריאות מעוניין להגן על בריאותו של ציבור היולדות והילודים בישראל, שיצא בהצהרה כי לידות בית חולים הן מסוכנות יותר ליולדות בסיכון נמוך ויזהיר כל אשה שמגיעה היום לבית חולים בישראל כי יש לה סיכוי של כמעט 20% לעבור ניתוח קיסרי, 18% לקבל לווריד כימיקלים להשראת לידה, ו-13% לקבל חתך חיץ, לעומת פחות מעשירית בלידת בית. במתכונתו הנוכחית החוזר מטעה, מניפולטיבי ומהלך אימים על ציבור היולדות. אנו קוראות לכל הנשים לפעול שלא כמו משרד הבריאות, להפסיק לשמש ברז אוטומטי שמזרים כעשרת אלפים שקלים על כל לידה לבתי החולים בישראל, ולקבל החלטה מושכלת באשר לבחירת מקום הלידה שלהן".

נאורה אלתרמן דוברת תנועת נשים קוראות ללדת אמרה כי החוזר כולל אמירה ארסית באשר להפקרה כביכול של היולדות את בטיחות הילודים שלהן שאינם נהנים מחופש הבחירה. זו הערה מאד פוגענית שלא נוכל להרשות שתישאר בנוהל. לדבריה חלו בטיוטה החדשה מספר שינויים כמו האפשרות למתן ויטמין K פומי, הארכה שלדבריה עדיין לא מספקת של זמן העברת יולדת מירידת מים לבית חולים, ועוד שינויים מינוריים שמשאירים את הנוהל כמאד חריג ביחס למקובל במדינות אחרות: הולנד, קנדה, וושינגטון, אוסטרליה, אנגליה, דנמרק ועוד. הדרישה למוניטור ולאולטרסאונד כל יומיים משבוע 40 היא חריגה. המזל שלנו הוא שכרע שי קונטקסט בינלאומי מאד חזק למה שקורה במדינה שלנו. לפני שנתיים אשה שילדה בבית בהונגריה והמיילדת שלה, רופאה מיילדת יושבת בכלא ופנתה לבין המשפט הבינלאומי בהאג להכיר בזכותה ללדת בבית – זכתה. ממשלת הונגריה הנתבעת, פגעה בזכות האזרחים לחיים אישיים וחיי משפחה. העניין זוכה להרבה תהודה באירופה. FIGO איגוד האב של רופאים מיילדים הוציא הודעה שמדינות חייבות לספק לאשה ליווי מיילדותי בכל מקום שבו הן בוחרות ללדת. בסוף החודש עומד להתכנס פורום בינלאומי לזכויות אדם בלידה בהאג, עם דר' מישל אודנט, ואתיקנים שמתמחים בביואתיקה כולל פרופ' נעם זהר מישראל והם עומדים לדון בשמירת זכויות האדם במסגרת הרפואית.

ניר אסתרמן אף הוא מן התנועה הוסיף כי הנוהל במתכונתו הנוכחית מחייב בין השאר מדידת לחץ דם כל שעה אצל האשה, בדיקה שהיא בלתי הגיונית. נירית שפירא מייסדת התנועה אמרה כי משמעות הנוהל היא שאשה שאינה עומדת בנהלים, תאלץ לבחור בליווי לא מקצועי, ואז תיחשף לסכנות, משום שהמיילדת תסתכן באיבוד רישיון אם תנהל את הלידה שלא לפי הנהלים הנוכחיים, המורים לה למעשה להפקיר יולדות.

משתתפי הישיבה יצאו מבניין משרד הבריאות בסביבות השעה 13:00 בצהריים, והביעו אופטימיות זהירה באשר לתוצאות הדיון.
מיכל בונשטיין, יו"ר אמה"י אמרה בצאתה מן הדיון שמאד קשה להעריך כרגע מה מן הנקודות שהעלו ישתנה בחוזר שיגיע בעוד כמה ימים ומה יישאר. "נצטרך לחכות לחוזר ולראות. יש כמה פרטים שכנראה השתנו בעקבות הדיון כמו למשל שלא יכריחו את היולדת לעשות בדיקת סקר לGBS (סטרפטוקוק מקבוצה B). החוזר אושר באופן כללי, למעט מספר נקודות שעוד ישתנו. לדבריה, לא זז דבר בעניין הביטוח. כאמור מיילדות הבית פועלות זה מספר שנים ללא ביטוח מקצועי. "זה מאד קשה לנו. אנחנו לא ישנות בלילה."
בונשטיין הוסיפה כי "מאד חשוב שארגוני הנשים ימשיכו לפעול ולדרוש הנחיות הרבה יותר ידידותיות ללידת בית לנשים בסיכון נמוך ממה שקיים כרגע מתוך מודלים שקיימים כרגע בארצות אחרות ושבהם ההנחיות אינן כל כך נוקשות ומגבילות שזה לא תמיד תורם לבטיחות. אין ספק שיש מקום להנחיות אך במתכונתן הנוכחית הן פשוט לא מותאמות למציאות של לידות בית ועבודת מיילדת שמשגיחה מקרוב על האשה ומאפשרת את הטיפול המיטיב ביותר בה."

פרופ' ארנון אפק, המנכ"ל הנכנס של משרד הבריאות אמר בצאתו מן הדיון: "אנו מנסים לשלב בין החובה שלנו כמיניסטריון לדאוג לבריאות האוכלוסיה ובין הרצון שיש לנו לרצון הטבעי שלכן ולזכויות שלכן כמשפחות. בלידת בית עדיין קיים סיכון קטן, כמו שקיים בבית חולים. המטרה שלנו בחוזר היא לאפשר לאותן נשים שרוצות לבצע את אותה לידה שנקראת לידת בית בתנאים באמת הכי טובים שיכולים להיות. הוא באמת יוצר שיווי משקל בין שני העולמות האלה שהם שניהם מאד חשובים".

ענת תל-אורן מאמה"י אמרה בצאתה מן הדיון כי נראה שחברי הוועדה הבינו כי "נושא הGBS (בדיקת סקר חובה ליולדות בית בלבד וסינונן מתוך ה'כשרות' ללידת בית) אינו מציאותי, כיוון שאין החלטה של משרד הבריאות לעשות סקרינינג של כל היולדות בארץ. יש ארבעה גורמי סיכון ומי שנמצאת בקריטריונים תצטרך לעבור את הבדיקה. מי שתתגלה לא תוכל ללדת בבית, למרות שבעולם מקובל לגמרי לתת למיילדות בית לבצע מתן אנטיביוטיקה למרות שיש הנחייה של ארגון המיילדות ואין שום בעיה עם זה."

תל אורן הוסיפה כי הישג נוסף שכנראה השיגו מיילדות הבית בדיון הוא נסיגה לסעיף חשוב בנוהל 2008 ולפיו הדרישה לנטר אמהות לא תהיה משבוע ארבעים כי שנדרש לפי טיוטת החוזר הנוכחית אלא משבוע 41, כי זו ההגדרה של הריון עודף (post-date). את הנושא של תינוק גדול, מעל 4 קילו, לא הצלחנו להעלות. פשוט לא נתנו לנו לדבר יותר אבל אני מקווה שההנחיה הזו לא תישאר. כרגע לפי טיוטת הנוהל החדש, כל תינוק שנולד מעל משקל זה צריך לעבור לבית החולים. אנחנו מבקשות לאפשר לעשות מעקב בבית עם גלוקומטר וגלוקוז וזה מספיק טוב. זה בדיוק מה שיעשו בבית חולים. אין צורך להעביר תינוק כזה לבית חולים. "

"אנחנו הערנו את ההערות שלנו בכתב ומה שהם רוצים יקבלו. העלינו 4-5 נקודות עיקריות שזה ה-GBS, הPOST-DATE-
נושא הזמנת אמבולנס שאינה הגיונית (מרגע קבלת ההחלטה על העברה – שאשה תהיה בבית חולים אך זה לא בידינו. זה תלוי במד"א) דרישה הגיונית היא להגדיר מרחק נסיעה בלבד, ומשקל תינוק. כל מיילדת בית שלא תנהג לפי הנוהל תיחשב רשלנית".

דבי גדל-בר מארגון המיילדות הארצי היתה אופטימית בצאתה מן הדיון ואמרה כי היתה אווירה חיובית יותר מבשנים קודמות. "היה דיון של לפחות חצי שעה. כל מי שביקש לדבר - דיבר. היו רופאים ורופאות שאמרו דברים לטובת לידת בית. לא שצידדו אבל אמרו שלא צריך בהכרח להחמיר, רק כדי להחמיר, אם זה דבר שלא הוכח שישפר את הבריאות של התינוק. אחת הרופאות אמרה שהאמירה בטיוטה לגבי התינוק 'שלא נהנה מזכות הבחירה', מיותרת לגמרי ודרקונית".

אילנה שמש, מיילדת בית מהוותיקות בישראל אמרה: אם הנהלים לא יישתנו אנחנו ניילד עם אזיקים על הידיים, וכשכבר ניילד בבית – נצטרך להעביר את היולדות לבית חולים. זה לא הגיוני. הסטטיסטיקה שלנו מוכיחה שאנחנו מיילדות בית מקצועיות יודעות איך לעבוד, יודעות איך לשמור על היולדות שלנו. היולדות מרוצות, התינוקות בריאים. תוצאות הלידה יותר טובות מהתוצאות בבית החולים.